On helpompaa kasvattaa ehjiä nuoria, kuin korjata rikkinäisiä aikusia


 Oppimisen tuki 



Avaan tässä kirjoituksessa kouluissa tarjottavaa tehostettua tukea ja kerron myös Lopen tilanteesta. Tehostettu tuki on kolmiportaisen tuen keskimmäinen porras, joka tarkoittaa, että lapsi tarvitsee säännöllistä ja useampaa eri tuen muotoa päällekkäin. 

 

Yleensä tehostetussa tuessa olevat oppilaat tarvitsevat enemmän aikuisen tukea tehtävien tekemiseen, toiminnan ohjaamiseen, keskittymisen säätelyyn tai ohjeiden ymmärtämiseen. Opettaja joutuu usein eriyttämään tehtäviä alaspäin, laatimaan luokkaan selkeän struktuurin sekä kehittämään erilaisia palkkiojärjestelmiä niille oppilaille, joiden opiskelumotivaatio on hukassa. Tehostetun tuen oppilaan yksi tärkeimmistä tuen muodoista on laaja-alaisen eli osa-aikaisen erityisopettajan tuki. Osa-aikainen erityisopetus on oppilaan kannalta osa-aikaista, eli hän on suurimman osan tunneista omassa luokassaan, mutta pääsee erityisopettajan tunneille esimerkiksi matematiikassa, äidinkielessä tai englannissa. Pienemmässä ryhmässsä oppilaalla on mahdollisuus harjoitella juuri hänen tasoisia tehtäviä ja saada henkilökohtaisempaa tukea. Erityisopettaja suunnittelee oppilaille oikeantasoisia tehtäviä ja auttaa myös luokanopettajaa tuen suunnittelemisessa. Erityisopettaja konsultoi ja ohjaa oppilaita tutkimuksiin sekä kartoittaa oppimisen pulmia erilaisin testein.


 

Noin joka kymmenes oppilas tarvitsee yksilöllistä tukea lukitaitojen oppimiseen ja 3-10% kohdalla voidaan puhua lukivaikeudesta. Lukivaikeus vaikuttaa voimakkaasti oppilaan itsetuntoon ja käsitykseen itsestä oppijana. ADHD:tä esiintyy melkein saman verran, joten luokasta löytyy usein myös muutama oppilas, jonka taustalla on keskittymisen ja tarkkaavuuden pulmia. Lisäksi oppilailla voi olla muitakin oppimisen pulmia, jotka vaikeuttavat uusien asioiden oppimista. Määrittelystä riippuen oppimispulmia voi olla jopa 5-20% prosentilla ikäryhmästä. Joskus vaikeus voi olla hyvinkin kapea-alainen ja painottua esimerkiksi matematiikkaan tai pulmat voivat olla hyvinkin laaja-alaisia, jotka vaikuttavat vielä aikuisenakin arjen hallintaan ja työssä pärjäämiseen. Näiden lisäksi lasten tunnepuolen pulmat ja sosiaalinen sopeutumattomuus ovat lisääntyneet. 

 

Koulupudokkaita on peruskoulun jälkeen yli kymmenen prosenttia ikäryhmästä. Koulunsa keskeyttäneet ovat kertoneet, että he ovat uupuneita. Kuinka ehkäistä syrjäytymistä ja tukea oppilaita jo hyvissä ajoin, etteivät ongelmat kasaantuisi? Erityisopetuksen tehtävänä on tulla oppilasta vastaan. Sen tehtävänä on laskea rimaa ja tarjota onnistumiskokemuksia ja vahvistaa oppilaan minäkuvaa sekä opettaa oppimaan oppimisen taitoja ja oppimis- strategioita. Lapsi, jolla on oppimisen pulmia voi kokea luokan tahdin liian kovana. Siellä oleva hälinä, voi vaikuttaa keskittymiseen ja tehtävissä etenemiseen ei saa tarpeeksi apua, kun luokassa on paljon avuntarvitsijoita. 

Lopella on pienluokkia Läyliäissä, Launosissa ja Lopen kirkonkylän koululla. Näissä opiskelee erityisen tuen oppilaita pienryhmissä. Osa oppilaista integroituu yleisopetuksen luokkiin, niissä aineissa joissa he pärjäävät yleisopetuksen ryhmissä. On hienoa ja erittäin tärkeää, että kunnassamme on pidetty kiinni erityisluokista. Toivottavasti näin on jatkossakin.


Tehostetun tuen lapsien tilanne on huolestuttavampi ja kunnassa olevat lapset ovat kovin eriarvoisessa asemassa lähikoulusta riippuen. Isojen taajamien koulussa tukea voi saada noin kerran viikossa, joka on mielestäni todella vähän, etenkin jos oppilaalla on useassa eri aineessa pulmia. Pikkukouluilla kiertävä erityisopettaja käy vain joka toinen viikko muutaman tunnin. Toteutuuko tässä oppilaan lakisääteinen oikeus tehostettuun tukeen Erityisopettajille ei useinkaan löydy sijaista, joten opettajan poissaolot näkyvät suoraan oppilaan saamassa tuessa. 


Jotta voimme tarjota lapsille varhaista tukea, on kunnassamme lisättävä erityisopetusta. OAJ:n suositus on, että sataa oppilasta kohden olisi yksi erityisopettaja. Näkisin, että riittävä tuki oppilaille järjestyisi parhaiten siten, että Läyliäisissä, Launosissa ja kirkolla olisi omat erityisopettajat ja näiden lisäksi yksi kiertävä erityisopettaja pikku kouluilla. Mahdolliset kiertävän erityisopettajan ylimääräiset tunnit voisi sijoittaa kirkonkylälle. Tutkimusten mukaan koulutus on paras keino ehkäistä syrjäytymistä. Tärkeintä tässä tehtävässä on ylläpitää oppimisen iloa ja huolehtia ettei koulunkäynti käy kenellekään liian vaativaksi. Nuoret, jotka eivät kouluttaudu, maksavat yhteiskunnalle n.300 000€. Se millaisia säästöjä teemme nyt, voi tulla pidemmällä tähtäimellä kalliiksi. On helpompaa kasvattaa ehjiä nuoria, kuin korjata rikkinäisiä aikuisia. 

 

Tiia Liljeroos

KM, erityisopettaja

Lopen Keskusta

 

 

Lähteet: 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00353

https://www.duodecimlehti.fi/duo10741

https://kuntoutussaatio.fi/oppimisentuki/tietoa/tietoa-oppimisvaikeuksista/

https://thl.fi/fi/-/nuorten-syrjaytyminen-kay-myos-yhteiskunnalle-kalliiksi


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ajatuksia koulukiusaamisesta ja varhaisesta tuesta

Loppurutistus ja elämää vaalien jälkeen

Elämää varavaltuutettuna