Miten järjestyy oppimisen tuki jatkossa Lopella?

 


Kuva:Taika Liljeroos



Edellisestä kirjoituksestani tuli niin pitkä, etten voinut tarjota sitä lehtien palstoille. Niimpä tein seuraavan tekstin, joka julkaistiin tänään aamuspostin vaalikynä -palstalla.


Oppivelvollisuuden laajeneminen tarkoittaa kunnalle uusia tehtäviä ja velvotteita perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen järjestäjänä sekä asuinkuntana. Kaikille tehtäville ei ole määrätty tiettyä viranhaltijaa tai toimielintä. Perusopetuksen järjestäjä on vastuussa tukea tarvitsevien oppilaiden ohjaamisesta ja tuesta koko yhteishaun aikana aina siihen saakka, kunnes nuori aloittaa opinnot perusopetuksen jälkeisessä opetuksessa. Jos nuori jää ilman opiskelupaikkaa, perusopetuksen järjestäjä jatkaa myös kesällä tuen tarjoamista ja ohjausta. Jos nuori ei saa opintopaikkaa, kunnan velvollisuutena on selvitettävä nuoren kokonaistilanne yhdessä nuoren ja huoltajien kanssa. Opiskelijalla on myös oikeus saada pedagogista tukea, heti kun tarve ilmenee. Kuinka hyvin Lopella on varauduttu tuleviin muutoksiin? Ketkä ovat valvontavastuussa kesällä niistä nuorista, jotka ovat jäämässä ilman opiskelupaikkaa? 


Sote-uudistus tulee pienentämään kuraattorien ja psykologien asiakasmäärää ja tuo avun helpommin saavutettavaksi. Tämä on todella tervetullut uudistus ja toivottavasti tuo kauan kaivatun koulupsykologin kuntaamme. Uudet lakimuutokset vaativat myöskin erityisopetuksen järjestämista lukioissa. Opetus- ja kulttuuriministeriössä valmistellaan myös parhaillaan lakimuutosta, joka toisi kolmiportaisen tuen myös varhaiskasvatukseen. Jatkossa tuen tarve tulisi huomioida aikuisten ja lasten lukumäärässä. Myöskin perheohjaajien ja kuraattorien palveluita tulisi olla saatavilla varhaiskasvatuksessa. Uuden valtuuston tehtävänä onkin miettiä näiden palveluiden toteutumista ja huolehtia myöskin henkilöstön riittävästä koulutuksesta.


Lapset jotka tarvitsevat osa-aikaista erityisopettajan tukea kunnassamme, ovat kovin eriarvoisessa asemassa lähikoulusta riippuen. Isojen taajamien koulussa tukea voi saada noin kerran viikossa, joka on mielestäni todella vähän, etenkin jos oppilaalla on useassa eri oppiaineessa pulmia. Pikkukouluilla kiertävä erityisopettaja käy vain joka toinen viikko muutaman tunnin. Toteutuuko tässä oppilaan lakisääteinen oikeus tehostettuun tukeen? 


Jotta voimme tarjota lapsille varhaista tukea, on kunnassamme lisättävä erityisopetusta. OAJ:n suositus on, että sataa oppilasta kohden olisi yksi erityisopettaja. Näkisin, että riittävä tuki oppilaille järjestyisi parhaiten siten, että Läyliäisissä, Launosissa ja kirkolla olisi omat erityisopettajat ja näiden lisäksi yksi kiertävä erityisopettaja pikku kouluilla. Tarvitaan myös joustavaa ryhmittelyä ja uudenlaisia toimintatapoja, jotta tukea tarvitsevat saadaan tuen piiriin. Tutkimusten mukaan koulutus on paras keino ehkäistä syrjäytymistä. Tärkeintä on ylläpitää oppimisen iloa ja huolehtia ettei koulunkäynti käy kenellekään liian vaativaksi. Se millaisia säästöjä teemme nyt, voi tulla pidemmällä tähtäimellä kalliiksi. On helpompaa kasvattaa ehjiä nuoria, kuin korjata rikkinäisiä aikuisia. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ajatuksia koulukiusaamisesta ja varhaisesta tuesta

Loppurutistus ja elämää vaalien jälkeen

Elämää varavaltuutettuna